Ženski magazini: Napad na inteligenciju ili kratkoročna zabava?

A kako vi ispirate mozak? Načina je mnogo – za početak uključite TV i zabava može da počne. Reality show, politički ili zabavni talk show, pevanje, kuvanje i gomila beskorisnog sadržaja… Sa druge strane, tu su i tabloidi, ali oni nisu vredni pomena, tačnije o njima se ne može reći mnogo toga novog – red neistina, red poluistina, malo politike, malo estrade i eto jeftine zabave za mase i dopriosa totalnom sunovratu (novinarske) profesije. Medjutim, ono što mi trenutno najviše zaokuplja pažnju su neizbežni (kako ne bi bili koliko ih ima?!) ženski magazini. Na svakom uglu sa manje ili više sjajnim koricama, čekaju da vas nauče kako da živite zdravo, za manje od pet minuta nađete onog pravog, za samo tri dana izgubite deset kilograma, kako da budete aktuelni, atraktivni i anoreksični ili koja je to must have haljina koju po neverovatnoj ceni od 99.999,00 dinara možete naći samo kod njihovog oglašivača.

FOTOGRAFIJA: www.beautyredefined.net

Polovina reklame i PR tekstovi, polovina članci nastali po sistemu copy-paste i(li) loš prevod. Jedna od funkcija novinarstva jeste da zabavi, ne da zaglupi. Ok, ima izuzetaka, ali šta najčešće možete pročitati u najvećem broju tzv. “ženskih časopisa”?

Za početak, tu su saveti o ishrani/gubitku kilograma/prihvatanju sopstvenog tela. Ne, ne treba da brineš ako imaš manji ili malo veći višak – ti nisi broj na vagi i treba da voliš i prihvatiš sebe baš onakovom kakva jesi. Pitam se za koliko procenata će ova mudrost smanjiti broj tinejdžerki obolelih od anoreksije i bulimije, kojima je često uzrok uticaj istih tih medija. No, nema veze kad već nakon nekoliko strana čekaju novi, ali sasvim kontradiktorni saveti. Proleće stiže, a ti nisi u top formi? Baci tu kašiku i odmah se baci na novu super brzu čudotvornu dijetu koja garantuje ultra brze i još efikasnije rezultate. U ovom broju to može biti Atkinsonova dijeta, u sledećem Mediteranska jer Atkinsonova je potpuno prevaziđena, u nekom sledećem UN jer sve prethodne su totalno “out” i tako u krug… Ako ste u dilemi koju dijetu da odaberete, potpuno će vas zbuniti saveti kako da spremite najukusniju čorbu/tortu/kolač/ili već nešto deseto na 101 način. Jer podrazumeva se da “savremena i atraktivna devojka u trendu” mora znati, stizati i voleti da kuva. A poznato je i da “put do muškog srca vodi preko stomaka” (ako još čitate ovaj tekst umesto da dragom spremate večeru iznenađenja onda sa vama možda nešto nije u redu).

FOTOGRAFIJA: www.mediaserbia.blogspot.com

Kad smo kod muško-ženskih odnosa, materijala ima na pretek. Zaboravite na Keri Bredšo – tu su što domaći, što licencirani magazini koji će vam pokazati “Kakav je vaš princ na belom konju”, “Kako da poboljšate svoj brak za 21 minut”, “Šta prija ženama”, “Kako da nađete pravog uz pomoć feng-šuija”, “Koji tip muškarca može da vas usreći”, ili “Kako da ga zadovoljite na 106 načina” (naravno na “Najboljih 47 mesta za seks”). Ne zaboravite da su svi tekstovi bazirani na podacima do kojih se došlo zahvaljujući (uglavnom neimenovanim) istraživanjima “američkih naučnika” ili “naučnika sa Univerziteta u Masačusetsu”. Primer jednog od brojnih saveta (?), koji kao da je (čini mi se) ispao iz crtaća “Mica traži muža” jeste i sledeći “govorite što manje i trudite se da izgledate neodoljivo – glava zabačena na jednu stranu, kosa koja nehajno pada preko očiju, blago otvorena usta… Nije na odmet da pred ogledalom vežbate da malo podignete gornju usnu, kao da želite da se smejete samo gornjim delom usana”. Ne mogu a da se ne zapitam koji je cilj ovakvih i sličnih tekstova i zbog čega se magazini namenjeni ženskoj populaciji svode na red recepata-red seksa-red tračeva-red tekstova tipa “šta rade poznati”-red horoskopa-red tekstova tipa “kako da se šminkam/depiliram/šišam” – red fotošopiranih “savršenstava bez mane” – red saveta koji će vas ili nasmejati ili (ukoliko ste osteljiviji po prirodi) vam uvrediti inteligenciju. Nepoznavanje čitalačke publike ili generalizacija prema kojoj smo u suštini sve samo šopingoholičarke kojima je potrebna jedino laka razbibriga? Novi puder umesto nove knjige ili da li emancipovanu ženu zanimaju isključivo lepota, moda, zdravlje i ljubav? Da li su, kako tvrde neki teoretičari ovi magazini odgvorni za širenje kulta (nedositžne iliti fotošopirane) lepote, kulta mršavosti, kulta neostvarivih materijalnih i estetskih ideala, što sve zajedno utiče na poništavanje žene kao ličnosti? Ili je njihova svrha samo da nas zabave i skrate nam vreme dok čekamo da dodjemo na red kod zubara/frizera/kozmetičara? Izbor uvek postoji – vi ovu štampu ne morate kupovati, čitati, pa čak ni prelistavati. Ali, zar ne bi bilo bolje da nekada imate šta da odaberete i da vas umesto gomile nemaštovitih reklama, saveta koji vam baš i nisu bili neophodni i tekstova bez ikakvog smisla u nekom od tzv. ženskih magazina dočekaju originalne teme i sadržaji koji će vam proširiti vidike i ispuniti sve funkcije jednog novinskog teksta (da edukuje, informiše i zabavi)? “Lutkice, suknjice, krpice su stvari za devojčice”? Ne bih rekla, pa zbog toga ovakva štiva izbegavam (rizikujući da mi supa ne bude savršena, a leva trepavica loše našminkana).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *