Žene – zmajevi ili kako postati uspešna preduzetnica?!

“Preduzetnica je žena koja ima rešenje za svaki problem, pozitivna, sigurna u sebe i kao preponaš: preskače prepreke, a svaka oborena je ojača da nastavi dalje”, kaže Dragana Mitić, vlasnica firme Eco-Vita.

U narednim redovima nekoliko uspešnih preduzetnica opisaće svoja iskustva u vezi sa borbama i pobedama u poslovnom svetu, a između redova naći ćete savete koji vam mogu koristiti ukoliko se dvoumite u pogledu avanture zvane pokretanje sopstvenog biznisa.

“Rezultati govore da je vrlo malo žena u preduzetničkim vodama, ali je moj utisak sasvim drugačiji, poznajem veliki broj uspešnih preduzetnica. To ne znači da ih ne treba biti više, ali u ovom trenutku mislim da ne kaskamo previše za svetom. Nijedan naš zakon ne onemogućava žene da osnuju firme i da se bave biznisom. Stvar je u stavu i uvreženom mišljenju da je ženi “mesto kraj šporeta, u krevetu i pored dece”. Nažalost. Lično, nikada moj pol nije bio prepreka u ostvarenju poslovnih rezultata. Naprotiv, to što sam žena u biznisu mi je otvorilo mnoga vrata”, kaže Ana Jovanović, suvlasnica firme Krojač.

Ana Jovanović, Krojač d.o.o.

Tomasović dr Borislava, online zajednici poznatija kao Zubarica, iz svog iskustva tvrdi da problemi u poslovanju nisu ekskluzivno vezani za pol – jer je ekonamska situacija podjednako očajna i za muškarce i ze žene. Ipak žene mogu imati za nijansu više problema. “Koliko mogu da vidim po pacijentkinjama koje su preduzetnice – one teško uspevaju u delatnostima gde vlada “burazerska” poslovna politika; ako nisu sklone sklapanju poslova u kafani, sa svim što ovo prati, onda slabije posluju nego muškarci u istom tom svetu”, navodi dr Borislava…

“Žene moraju više da se dokazuju da bi ih muškarci shvatili ozbiljno i da budu mnogo uporne u ostvarivanju svojih postavljenih ciljeva. Kod nas se sve teško menja pa i mišljenje i stav o rodnoj neravnopravnosti. Muškarci će reći da su oni ugroženi”, dodaje Dragana Mitić.

Kada se pažnja skrene sa polja eventualne, potencijalne ili stvarne neravnopravnosti ostaju drugi problemi. Jedan od njih leži u onom čuvenom pitanju koje (po mom mišljenju) u sebi nosi prizvuk diskriminacije, a koje glasi: Kako tako uspešno uspevate da uskladite porodične i poslovne obaveze?

“Svako može uraditi onoliko koliko mu mogućnosti dopuštaju. Veoma uspešno uspevam da se organizujem i uskladim privatno i poslovno. Imam i slobodno vreme i hobije. Živim i radim kao i svaka žena koja nije preduzetnica. Osim što se meni poslovni dan ne završava u 17 časova. i dok usisavam, razmišljam o poslu, novom projektu, kolegama”, ističe Ana Jovanović…

Tomasović dr Borislava veruje da je gore pomenuta ocena stereotip. “Činjenica je da treba mnogo raditi, posebno ako se želi neko dodatno školovanje/usavršavanje, ali može se, i nije problem”.

“Moj primer takođe dokazuje da se može i jedno i drugo. Ja uspevam da vodim kuću, brinem o deci, roditeljima, i naravno o mojih 15 zaposlenih. Sve je u organizaciji, ali i u faktoru koji imaju samo žene, a to je da u posao unose i dozu emocija, ljudskosti, razumevanja, saosećanja i ljubaznosti”, saglasna je Ljiljana Čakić, vlasnica kompanije City Fashion.

FOTOGRAFIJA: pks.rs

Naravno, postoje i poteškoće u vidu troškova trudnoće, porođaja, bolovanja, sigurnosti u periodu krize, jer žene u državnoj službi imaju platu i sigurnost u tim periodima, dok preduzetnice u takvim, vanrednim situacijama imaju samo trošak.

Ovo bi se moglo promeniti doslednim vođenjem politike jednakih mogućnosti, na koju se Srbija obavezala Ustavom iz 2006. godine. “Pripadnost polu ne može da bude smetnja napredovanju na poslu, kao ni odsustvovanje s posla zbog trudnoće i roditeljstva”, kaže dr Mirjana Dokmanović, predsednica organizacije “Ženski centar za demokratiju i ljudska prava”. Ona podseća i na Nacionalnu strategiju za poboljšanje položaja žena i unapređivanje rodne ravnopravnosti za period 2009.-2015., koja je usvojena 2009. godine, u cilju iskorenjivanja ekonomske nejedakosti žena i muškaraca i uvođenje politike jednakih mogućnosti u oblasti ekonomije.

Ipak, strategije su jedno, a realnost nešto sasvim drugo.

Bez rada, motivacije, truda i vremena nijedna strategija vam neće puno značiti. Ako i posedujete sve to, Tomasović dr Borislava vam savetuje da “deset puta promislite da li da se upustite u preduzetništvo”. Ako se odlučite za ovaj izazov, prema rečima Ane Jovanović, najpre treba da razmislite i raspitate se o tržištu kome se obraćate.

“Analizirajte sopstveni proizvod ili uslugu, suočite se sa podrškom porodice (morate je imati bezuslovno!), napravite projekcije troškova i zarada u prvoj godini, definišite koji oblik registracije je najbolji za vašu delatnost (doo ili radnja), raspitajte se da li postoje subvencije za otvaranje firme i samozapošljavanje i kakvi su uslovi (nemojte misliti da će vam ta sredstva previše pomoći, potrošićete ih i pre prvog posla), osmislite sopstveni brend i marketing nastup i tek tada i samo tada – počnite sa procesom registracije.

“A onda plivajte! Bez zaustavljanja!”, poručuje Ana Jovanović, suvlasnica firme Krojač.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *