Koliko ste dobar slušalac?

Moram da priznam, iako to baš i nije dobro za moj posao, da mi se često desi da ne slušam pažljivo sagovornika. Moj mentor je to svojevremeno nazvao “urođenom težnjom da popravljam stvari”. Čim vidim da je neko u problemu, želim da mu pomognem da prevaziđe patnju, što brže, i da pređemo na sledeći problem. A to često nije dobro. Potrebno je aktivno saslušati sagovornika.

Osnova dobre komunikacije među ljudima je pažljivo, aktivno slušanje. Mnogi ljudi imaju ovakvu težnju za “popravljanjem stvari”. Često lakše dajemo savete, nego što saslušamo sagovornika. Rešenje problema nam izgleda tako očigledno u trenutku, da ne možemo da izdržimo da ga odmah ne kažemo. Pomoći nekom u nevolji je obično mnogo više od davanja saveta, ili rešenja problema. Najbolje je kad ga vodimo i pomažemo mu da sam nađe rešenje.

 

Honest-conversation
Izvor: www.ileev.com

 

Nekad je najbolje “držati jezik za zubima”. Moj suprug, ponekad dođe sa posla i priča o nevoljama koje je tog dana imao. Odmah krećem sa analiziranjem i pričam kako “to znači to, mogao je da uradi to i to….”. Uvek se naljuti i kaže mi kako je samo hteo da ga saslušam, a ne da mu rešim problem. Nekad je nekom potrebno samo da mu pružimo podršku, a to ne podrazumeva pričanje.
Verovatno vam se desilo da prisustvujete nekom sastanku, kad vas onaj koji je sazvao sastanak, zapita šta mislite o problemu. I baš u trenutku kad ste hteli da ponudite odgovor, on ga već daje. Sigurno ste pomislili “što nas je uopšte pozvao, kad je već doneo odluku šta će da uradi”. Možda ste i vi nekad bili u ulozi onoga koji vodi razgovor. Kad postavite pitanje, sačekajte par minuta pre nego što odgovorite. Nekad je ta tišina neprijatna, ali često je vrlo efektivna i donosi dobra rešenja.

 

U trenutcima kad ste jako emotivni, neko vas je iznervirao pa ste ljuti i frustrirani, sačekajte. Idealno za takve situacije je korišćenje tzv. pravila 24 sata. Umesto da odmah odgovorite i da se posvađate sa nekim, razmislite o svemu i dozvolite da prođe neko vreme. Prespavajte i onda odreagujte. Ako vas je neko isprovocirao toliko da želite da ga udarite, i nije vam uopšte stalo ni do čega drugog, odmorite se. Ovo je mnogo lakše reći nego uraditi, ali moguće je. Umesto da ste fokusirani na ispoljavanje svog besa, pokušajte da pomerite pažnju na traženje rešenja. Setite se da niko nikad nije rešio problem svađom. Zapitajte se da li je zaista bila namera osobe koja vas je naljutila, da to i uradi. Prošetajte i smirite se. Neka rešenje problema dođe iz vaše dobre namere, a ne iz ljutnje.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *