Jesenje kulinarske radosti

Početak jeseni obično bude sumoran jer su svi tužni zbog završetka leta, ali zbog njenih proteinskih blagodeti čitav period je obojen osećajem radosti i pravog kulinarskog zadovoljstva. Svake jeseni iskreno se obradujem bundevi, kestenju, karfiolu, spanaću…

Moja deca kažu kako sam dosadna sa bundevom i ne mogu stalno da je gledaju,a još kada bi znali i da je jedu, ne bi mi verovali.

Tako je sa decom, nekada moraš da izmišljaš razne načine da im doskočiš i nateraš ih da pojedu baš ono što si zamislio, jer znaš da je dobro za njihov pravilan rast i razvoj, a saznanje da je nešto drugačije oni na prvi pogled odbijaju.

Jesen je pravo vreme da se započne sa zagrevanjem organizma. Postoje mnoge namirnice koje postižu taj efekat, a jedna od njih je heljda.

Heljda je hranljiva energetska namirnica siromašna masnoćama i kalorijama i zbog svog osnovnog svojstva prepоručuje se osobama koje imaju višak kilograma, a posebno onima sa povišenim lošim holesterolom. Bogata je hranljivim sastojcima, mineralima i vitaminima, biljnim uljima, sadrži kalijum, fosfor, kalcijum, magnezijum, gvožđe, natrijum i selen. Ima skoro sve vitamine grupe B, a posebno vitamin E, sadrži i esencijalnu aminokiselinu lizin, značajnu za rast kostiju i obnavljanje krvi. Lako je svarljiva, a antioksidanti su otporni na termičku obradu i ostaju sačuvani u obliku koji je potreban našem organizmu. Zbog svog blagotvornog dejstva često se koristi u mojoj kuhinji.

Prošle jeseni napravila sam heljdu sa bundevom, i najavila gulaš za ručak. Na reč “gulaš” ne gunđaju, direktno ih asocira na ukusan obrok, a to se ne odbija. Navalili oni na taj gulaš, a kad su završili pitaju da li mogu da dobiju gulaš sa šargarepom i sutra za ručak…

Recept za “Gulaš”

1 šolja heljdinog zrna – očišćenog

1 šolja seckane bundeve

½ šolje seckanog praziluka

2-3 šolje vode

½ kašičice celerove soli

Tamari sos, maslinovo ulje, biber, bosiljak, kurkuma, beli luk i svež peršun

Priprema:

Iseckan praziluk izdinstati na malo vode. Dodati seckanu bundevu i ostaviti malo da omekne, oko 5 min. Dodati oprano zrno heljde, naliti vodom i ostaviti da se krčka oko 30 min. Pred sam kraj dodati začine : celerovu so, tamari sos, biber, bosiljak, kurkumu. Isključiti ringlu i dodati maslinovo ulje, seckan beli luk i svež peršun. Služiti toplo.

Ukoliko imate skuvanu heljdu od prethodnog dana, skuvane žitarice i mahunarke zadržavaju svoja nutritivna svojstva čitava tri dana u frižideru, možete je iskoristiti, samo vreme kuvanja posle ubacivanja heljde smanjite na oko 5 min, ali povećajte vreme dinstanja bundeve na oko 10-15 min, koliko je potrebno da se masa ujednači i ukusi izmešaju.

Nadam se da ćete uživati bar onoliko koliko i moja porodica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *