Evolucija privlačnog kroz vekove

Od kako je sveta i veka, žene i muškarci pokušavaju da izgledaju što lepše i što privlačnije. Reklo bi se da je ovo opravdana težnja koja se nepromenjena prenosi s kolena na koleno. Za nju ne postoje granice,  jednako je prisutna u svim kulturama i u različitim epohama.

No, ono što se menja, jesu standardi lepote, podložni diktatu mode. Tokom istorije ljudi su voleli tanke usne, male grudi, uzan struk, dečački izgled, obline. Ipak, čini se da je najvećoj promeni podložna ženska  figura. Od punačkih renesansnih lepotica do mršave Tvigi, pojam lepe figure, koja će biti privlačna muškarcima, a na kojoj će druge žene zavideti, stalno se menja.

rubens

Peter Paul Rubens

Nakon viševekovne vladavine punijih žena, početkom 19. veka stvari počinju da se menjaju. U pojedinim razvijenim zemljama Evrope, u visokim, elitnim krugovima, vitkost postaje novi ideal lepote, te  bogate dame a i njihove jače polovine uvode različite telesne vežbe, menjaju način ishrane, podvrgavaju se prilično čudnim metodama, ne bi li uticali na spoljašni izgled i približili se standardima koje je  tadašnja moda diktirala. Obline „Rubensovih lepotica“ polako su počele da se tope pred naletom novih dijeta, koje su, osim mršavijeg izgleda i boljeg zdravlja trebalo da dopinesu i višim moralnim  standardima. Četrdesetih godina 19. veka jedan američki sveštenik je propovedao prilično jednostavnu dijetu, koja se zasnivala na uzdržavanju od začina i preteranog udovoljavanja svojim čulima, jer je  upravo takav način ishrane vodio „bolestima, lošem varenju i preterivanju u seksu“.

Corset

Samo nekoliko decenija kasnije, na pragu 20. stoleća, u svetu se radikalno menja pojam lepote, i prelazi put od „zdrave  punačkosti“ do stanovišta da je debljina isto što i lenjost. Veliku ulogu u ovoj transformaciji imala je moda. Za samo nekoliko godina odbačeni su korseti, čija namena u to vreme i nije bila stanjivanje figure,  već bolja preraspodela viškova. Bez te višedecenijske podrške i oblika koji je mogao koliko-toliko da se dotera, žene su postale nezadovoljne svojim prirodnim oblinama, koje su se, opet u skladu sa modom, sada  lakše ocrtavale kroz sve tanje i kraće haljine.

Do dvadesetih godina počele su da se broje kalorije, a žene su češće proveravale svoju težinu na vagi. U to vreme savršena žena je bila visoka 163cm i imala je oko 63kg. Duga i gusta kosa, koja je vekovima  bila simbol ženske, a ponekad i muške lepote, povukla se pred bob frizurom, a bujno poprsje smenjeno je sve popularnijim dečačkim izgledom. Nakon Drugog svetskog rata, Kristijan Dior je promovisao ,,novi  izgled“ – tanak struk i veće grudi. Da bi postigle ovaj izgled, žene su počele da kupuju push-up grudnjake a liniju struka su, još jednom, poverile korsetu. U naredne dve decenije, modom i filmom su gospodarile  žene raskošnih oblina, a najzanosnija od svih, sigurno je bila Merlin Monro, tragična heroina koja će dugi niz godina ostati simbol savršenog ženskog tela. No, sve ima svoj početak i svoj kraj, naročito u modi,  gde se jedan trend smenjuje njegovom suprotnošću.

zene

Izvor: en.rian.ru

Šezdesetih godina je na scenu stupila Tvigi, najmršavija manekenka koju je svet do tada video. Ona nije morala da vežba, da ide na dijete, niti da nosi bilo kakve steznike da bi postigla izgled koji su modni  kreatori želeli. Visoka 169cm, a teška tek 41kg, ova britanska manekenka je postavila standarde koje čak ni njene koleginice nisu uspele da dosegnu. U manjoj ili većoj meri, tokom narednih decenija,  mršavost je ostala na ceni, koja je ponovo uzela maha tokom devedesetih kada je započeo trend: „skinny is better“. Sa modnih pista i naslovnih strana preselio se na male ekrane, te su glavne glumice muku  mučile da se uklope u nove, poželjne gabarite. Odjednom, sve su želele da postanu kao Ali MekBil (Kalista Flokhart) ili Kejt Mos, da budu još manje, još tanje, i to po svaku cenu. A cena nije bila mala: milioni  devojaka, a sve češće i momaka sa poremećajem u ishrani. Novi/stari trend je najviše pogodio populaciju mladih, koji su mršavost videli kao jedan od osnovnih zahteva društva, kao jedan od neophodnih  uslova da budeš prihvaćen ili popularan. Biti debeo je nepristojno. A dijete i opsednutost izgledom su postale način života i za široke narodne mase.

peggy-moffitt-twiggy

Izvor: blog.stylesight.com

No, da budemo iskreni. Odavno je prošlo vreme kada je važila krilatica da „o knjizi ne treba suditi po koricama“ ili da „lepota dolazi iznutra“. Ako je ikada tako vreme i postojalo. Naš izgled utiče na okolinu, od  njega u velikoj meri zavisi kako nas ljudi doživljavaju, pa samim tim i kako se odnose prema nama. Pored toga, od izgleda sve više zavisi i uspeh u poslu, bez obzira što nismo ni manekenke ni glumice. Koliko  puta ste u poslednje vreme naišli na oglas za posao u kome se traži da se priloži i slika kandidata? To što nam se ovakav postupak pojedinih poslodavaca ne dopada, ne znači da ne postoji i da će ignorisanjem  nestati. Jer ipak, živimo u XXI veku, veku u kojem je spoljašnji izgled (skoro) sve. Moderno doba je doba opsednutosti lepotom i mladošću, doba u kome se deca koja su odrasla uz Barbiku i Kena sada operišu da  bi ličila na svoje igračke iz detenjstva i kada je celulit najveći neprijatelj „urbane“ devojke.

sport woman

Izvor: www.dailydesigninspiration.com

Nakon nekoliko slučajeva kada su mlade manekenke izgubile bitku sa anoreksijom, modni kreatori se okreću „zdravom izgledu“ ostavljajući za sobom zahteve za androgenim, gotovo izgladnelim  manekenkama bez ijednog ženskog atributa. Na reklamama sve češće možemo videti „prave“ žene koje više odgovaraju našem odrazu u ogledalu. Pritisak iz medija polako popušta, no do promene mora doći u  nama samima. Da bi se izbegla preterivanja koja vremenom postaju predmet podsmeha i koja utiču na naše zdravlje, kako fizičko, tako i psihičko, treba težiti umerenosti u svakom segmentu života. Pronaći  zlatnu sredinu, idealnu meru ukusa, osobenosti i originalnosti. Samo treba da poželimo da budemo bolje verzije nas samih. U svakom pogledu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *